Tι είναι τα Web Analytics και πως μπορούν να μας βοηθήσουν

Τα  Web Analytics είναι ένα λογισμικό συλλογής δεδομένων από το site σας.

Με αυτόν τον τρόπο μπορείτε να βρείτε χρήσιμες και πολύτιμες πληροφορίες για την επιχείρησή σας. Υπάρχουν πολλά διαθέσιμα εργαλεία web analytics τα οποία προσφέρουν πολλές δυνατότητες.

Το ποιό γνωστό και δωρεάν εργαλείο αυτή την στιγμή είναι το Google Analytics

Ας δούμε τα βασικά χαρακτηριστικά: 

Αρχικά ας δούμε τι είδους δεδομένα και πληροφορίες σας παρέχει το web analytics ανεξάρτητα από τα εργαλεία που χρησιμοποιείται. Σας δίνει πληροφορίες για τις μετρήσεις (metrics) δηλαδή οτιδήποτε μπορείτε να μετρήσετε. Για παράδειγμα τους μοναδικούς επισκέπτες του site σας, ή τον χρόνο παραμονής στην ιστοσελίδα. Επιπλέον αν στην ιστοσελίδα σας πουλάτε προϊόντα μπορείτε να παρακολουθείτε πόσα χρήματα βγάζετε ή πόσα τεμάχια πουλάτε από έναν συγκεκριμένο κωδικό.

Αν ο στόχος σας είναι οι χρήστες να διαβάσουν την ιστοσελίδα σας μπορείτε να μάθετε πόσες φορές κάποιος κοίταξε μια συγκεκριμένη ανάρτησή σας ή πόση ώρα αφιέρωσε σε αυτή. Όλα τα παραπάνω είναι μετρήσεις. Στη συνέχεια μπορείτε να εξειδικεύσετε τις μετρήσεις σας χρησιμοποιώντας τις επονομαζόμενες ιδιότητες.

Ας υποθέσουμε ότι έχετε ένα ξενοδοχείο στην Θεσσαλονίκη. Κάποιος λοιπόν κάνει μια κράτηση ή βλέπει την σελίδα όπου δίνεται πληροφορίες και  οδηγίες οδικής μετάβασης για το ξενοδοχείο σας ή συμπληρώνει μία φόρμα επικοινωνίας. Οποιαδήποτε τέτοια πράξη που κάνει ο επισκέπτης στο site σας ονομάζεται μετατροπή. Τα εργαλεία web analytics μπορούν να σας πουν πως διαμορφώνονται τα ποσοστά των επισκεπτών που πραγματοποιούν μια μετατροπή, ανάλογα από που έρχονται. Ή ανάλογα από το αν έχουν επισκεφτεί και στο παρελθόν το site σας ή από ποια συσκευή συνδέθηκαν.

Αν γνωρίζεται σε ποιες συσκευές το site σας αποδίδει καλύτερα και σε ποιες όχι θα εντοπίσετε και τα δυνατά σας σημεία αλλά και τα σημεία που χρειάζονται βελτίωση. Θα παρατηρήσατε στο παράδειγμά μας ότι συγκρίνουμε μετρήσεις μετατροπών από διαφορετικές συσκευές. Τα δεδομένα που συλλέγουμε για κάθε συσκευή ονομάζονται ιδιότητες.

Tι είναι αυτές οι ιδιότητες:

Ιδιότητες είναι όλα τα ποιοτικά δεδομένα για τα οποία μπορείτε να κάνετε μετρήσεις δηλαδή ο τύπος της συσκευής, το πρόγραμμα περιήγησης, η γεωγραφική τοποθεσία και πολλά ακόμη. Κατηγοριοποιώντας τις μετρήσεις ανά ιδιότητες μπορείτε να βρείτε απαντήσεις σε ερωτήματα όπως.

  • από ποιες συσκευές έρχονται οι περισσότεροι επισκέπτες στο site σας;
  • από ποιες συσκευές πραγματοποιούν τις περισσότερες μετατροπές;

και αυτά είναι μόνο λίγα από τα ερωτήματα που μπορείτε να απαντήσετε με το web analytics.

Θέλετε να μάθετε ποια ώρα της ημέρας επισκέπτονται οι περισσότεροι χρήστες την ιστοσελίδα σας; Πάρτε την μέτρηση επισκέπτες και αναλύστε την με βάση την ιδιότητα ώρα της ημέρας. Τι θα λέγατε να μάθετε ποιες καμπάνιες μάρκετινγκ αποφέρουν τις περισσότερες πωλήσεις. Πάρτε την μέτρηση μετατροπές και αναλύστε την με βάση την ιδιότητα καμπάνια. Όσο θα εξοικειώνεστε με τις αναφορές που σας παρέχει το web analytics τόσο θα μπορείτε να συνδυάσετε μετρήσεις με ιδιότητες προκειμένου να βρείτε απαντήσεις στα ερωτήματα που σας ενδιαφέρουν περισσότερο.

Αν δεν έχετε ακόμη χρησιμοποιήσει κάποιο εργαλείο web analytics καλό θα ήταν να επιλέξετε και να εγκαταστήσετε ένα. Να θυμάστε ότι τα περισσότερα έχουν παρόμοιο τρόπο ρύθμισης και ότι θα πρέπει να αντιγράψετε κάποιο ειδικό κώδικα στην ιστοσελίδα σας.

Πως μπορούν να μας βοηθήσουν τα web analytics ανεξάρτητα από το είδος της επιχείρησής μας.

Θα δούμε πως με το analytics θα παρακολουθήσετε και θα μετρήσετε τι έκαναν οι επισκέπτες στην ιστοσελίδα σας και πως μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτή την γνώση για να πετύχετε τους στόχους σας.

Το analytics είναι θεμέλιο για την διαδικτυακή σας παρουσία και αυτό γιατί μετράει συνολικά την απόδοση όλων των διαφημιστικών σας προσπαθειών στο internet. Επίσης καταγράφει όλο το ιστορικό ενός χρήστη από την πρώτη του επίσκεψη έως την στιγμή που γίνεται πιστός πελάτης.

Για να δούμε πως λειτουργεί όλο αυτό θα επιστρέψουμε στο παράδειγμα του ξενοδοχείου.

Στόχος του ξενοδοχείου είναι σίγουρα να αυξήσει τις online κρατήσεις του. Πως βοηθάει εδώ το analytics; Όχι μόνο θα σας δείξει πόσες κρατήσεις γίνονται αλλά θα καταγράψει και πολύτιμες πληροφορίες για το τι προηγείται και τι έπεται της κράτησης. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά για εσάς;

Ας δούμε το ταξίδι ενός χρήστη μέχρι να φτάσει στην κράτηση. Ας υποθέσουμε ότι κάποιος ψάχνει ένα ξενοδοχείο στην Θεσσαλονίκη για ένα ταξίδι που θα κάνει σε δύο μήνες. Η πρώτη του κίνηση είναι να μπει σε μια μηχανή αναζήτησης και να πληκτρολογήσει «ξενοδοχείο στην Θεσσαλονίκη».

Μετά την αναζήτηση βλέπει μια σελίδα αποτελεσμάτων και αρχίζει να κλικάρει σε ότι του φαίνεται ενδιαφέρον. Άρα βρίσκεται σε φάση διερεύνησης. Αφού ο χρήστης μπει στην ιστοσελίδα έχει πολλές επιλογές, όπως να ελέγξει την διαθεσιμότητα των δωματίων, τις τιμές να διαβάσει κριτικές να δει φωτογραφίες της περιοχής και του ξενοδοχείου. Ίσως σε αυτό το σημείο δεν είναι ακόμη έτοιμος να προχωρήσει σε μία κράτηση μιας και είναι ακόμη σε φάση διερεύνησης. Αν το ξενοδοχείο σας του αρέσει αλλά θέλει να συνεχίσει το ψάξιμο μπορεί να εγγραφεί και να λαμβάνει μέσω email μελλοντικές σας προσφορές.

Μετά από δύο εβδομάδες του στέλνεται ένα email με μία έκπτωση (10%) για το επόμενο χρονικό διάστημα. Αν ο χρήστης δεν έχει κάνει ακόμη κράτηση κάπου αλλού το πιθανότερο είναι να κλικάρει την προσφορά σας να μπει στο site σας και να κάνει κράτηση στο ξενοδοχείο σας.

Η δύναμη των analytics

Στο παράδειγμα αυτό είδαμε την δύναμη των analytics. Σας δείχνει πόσοι χρήστες μαθαίνουν αρχικά για την επιχείρησή σας, μέσω ποιων μηχανών αναζήτησης, με ποιες λέξεις φράσεις και σε ποιες σελίδες κατευθύνονται. Στη συνέχεια θα σας πουν πως οι χρήστες αλληλεπιδρούν με το site σας. Για παράδειγμα περιηγούνται και το βρίσκουν τόσο ενδιαφέρον που εγγράφονται για να λαμβάνουν ενημερώσεις στο email τους; Ή μήπως κάνουν κλικ στο κουμπί πίσω και συνεχίζουν την περιήγησή τους σε άλλα sites.

Το analytics μετρά ακόμα αν οι χρήστες πραγματοποιούν τις μετατροπές που εσείς θέλετε. Στο παράδειγμά μας υπήρχαν δύο τέτοιες μετατροπές. Η πρώτη ήταν η εγγραφή στο newsletter μέσω email και η δεύτερη η κράτηση. Επίσης το analytics σας δείχνει αν οι χρήστες επιστρέφουν στην ιστοσελίδα σας και γίνονται πιστοί πελάτες και ακόμα αν αυτοί οι πιστοί πελάτες γίνονται υποστηριχτές σας και μοιράζονται το περιεχόμενό σας με άλλους στα social media.

Για να μπορέσετε να εκμεταλλευτείτε όλα αυτά τα δεδομένα προς όφελος σας καλό θα ήταν να ορίσετε σαφείς ποσοτικούς στόχους σε κάθε στάδιο της διαδρομής του πελάτη. Στη συνέχεια χρησιμοποιήστε το analytics για να μετρήσετε την απόδοση αυτών των στόχων και για να εντοπίσετε τυχόν προβλήματα.

Για παράδειγμα έστω ότι το ξενοδοχείο έχει στόχο τουλάχιστον 50 κρατήσεις τον μήνα. Με την βοήθεια του analytics μπορείτε να δείτε αν οι χρήστες μπερδεύονται με το σύστημα κρατήσεων και εγκαταλείπουν σε αυτό το στάδιο το site σας. Όλα αυτά είναι χρήσιμες πληροφορίες και σας δείχνουν τι ακριβώς χρειάζεται διόρθωση και έτσι μπορείτε να επενδύσετε χρόνο και χρήμα στο να κάνετε την διαδικασία κράτησης ποιό γρήγορη και ποιό εύκολη.

Καταλήγοντας θα λέγαμε ότι το analytics είναι απαραίτητο για να ελέγχετε την απόδοσή σας στο internet. Σας βοηθά να κατανοήσετε τα διάφορα στάδια του online ταξιδιού του χρήστη επισημαίνοντας όσα κάνετε σωστά και όσα πρέπει να βελτιώσετε. Συνεπώς ορίστε στόχους μετρήστε την πρόοδο σας και εκμεταλλευτείτε τα δεδομένα για να οδηγήσετε την επιχείρησή σας στην επιτυχία.

Για την κατασκευή των ιστοσελίδων σας αλλά και για την σωστή παρακολούθηση και έλεγχο της επισκεψιμότητας του site σας ελάτε στην WEBONE.

Επικοινωνήστε μαζί μας σήμερα

Μοιραστείτε το άρθρο